Skip to main content

tel:+31612412111 - john@postmediaproducties.nl

Mini-Documentaires & Storytelling

Mini-Documentaires & Storytelling

Voorbeeld van Mini-Docu

De plaatsing van een eeuwenoud kanon op de Bult van Ketjen in Zutphen

Voorbeeld van Storytelling

Het verhaal van het Herberg het Onland, verteld door eigenaar Wilfried Nijenhuis zelf

Iedereen heeft een verhaal. De een grappiger, leuker, sympathieker en energieker dan de ander. Meestal is de gemiddelde reactie; “Wat interesseert het de doelgroep nou waar ik vandaan kom en waarom ik doe wat ik doe?” Je eigen verhaal kan echter veel sympathie opleveren.

Storytelling wordt gelukkig steeds vaker toegepast. Het vertellen van jouw (bedrijfs)verhaal is echter niet zo makkelijk. Hoe geef je dit vorm? Wie moet dit verhaal vertellen? Wat is je verhaal eigenlijk? Storytelling kan op veel verschillende manieren. De meest toegepaste manier? Teksten, teksten en nog eens teksten. In het kopje ‘over ons’ op je website, je sociale media en in de blogs van het bedrijf. Waarom doe je het niet anders? Door middel van een mini documentaire. Dé manier voor storytelling.

Waarom storytelling?

De mens houdt van verhalen! Ze worden al eeuwen verteld, van generatie op generatie. Je onthoudt ze gewoon beter. Je verhaal vertellen is één ding. Het overbrengen een tweede. Wanneer je je verhaal in beeld kunt brengen roept dit automatisch meer gevoelens en emotie op. De kracht van een mini docu is de combinatie tussen jou verhaal én het beeld.

Om echt gevoel te krijgen bij het verhaal dat vertelt wordt is er dus meer nodig dan alleen tekst. Door middel van een gesprek dat ik met je heb maak ik het verhaal op. De vragen leiden je door het interview en zorgen ervoor dat jij de kijker het verhaal automatisch vertelt. In combinatie met de andere, eventueel historische beelden krijg je een verhaal dat emotie en affectie oproept.

Bij een Mini documentaire moet je uitgaan van een speelduur van 10 à 15 minuten.

Waar vertel ik mijn verhaal?

Op je website, binnen je familiekring, op sociale media of gewoon in het buurthuis. Dit is wat jou onderscheid van de rest. Hoe meer mensen kennis maken met jou persoonlijke verhaal hoe mooier, toch? 

Heb je een mooi verhaal? Een verhaal dat mensen raakt, aan het lachen maakt of een verhaal dat iedereen moet zien, horen en voelen. Neem dan contact met me op: 06 12 41 21 11